Hartkloppingen tijdens de zwangerschap: oorzaken en tips

Vaak worden met een kloppend hart liefde, passie en vreugdevolle opwinding gesuggereerd. Maar als het hart zich ongemakkelijk voelt en zonder duidelijke reden tot aan de nek klopt, blijven er vaak onzekerheid en zorgen. Met name aanstaande moeders maken zich natuurlijk zorgen als het hart klopt en de hartslag zelfs op een rustig moment niet vertraagt, want vooral tijdens de zwangerschap is er vaak een sterke hartkloppingen.

Het hart is de belangrijkste spier bij de mens en klopt in de loop van een leven gemiddeld zo’n 3 miljard keer. Ongeveer 2,5 miljoen liter bloed wordt door het menselijk lichaam gepompt. Het gezonde vrouwenhart weegt ongeveer 260 gram en is zo groot als een vuist. De slagen pompen het bloed door het lichaam, waar het verantwoordelijk is voor de continue bloedtoevoer naar de weefsels en organen.

Als uw lichaam zich in de slaapstand bevindt, dat wil zeggen als u niet recentelijk heeft gesport of ergens door van streek bent, klopt het hart ongeveer 60 tot 90 keer per minuut. Bij een versnelde hartslag klopt het hart vaak meer dan 100 keer per minuut en kan het soms in de keel worden gevoeld.

Een snelle hartslag is vaak een reactie op angst, verwachting, opwinding, woede en woede. Hartkloppingen kunnen ook meer uitgesproken worden tijdens de zwangerschap. De snelle en sterke hartslag kan ook gepaard gaan met duizeligheid, problemen met de bloedsomloop, een beklemd gevoel in de keel, kortademigheid en een gevoel van druk op de borst.

Oorzaken van hartkloppingen tijdens de zwangerschap

Hartkloppingen komen vaak voor bij veel zwangere vrouwen, vooral in het laatste trimester van de zwangerschap, en baren de getroffenen zorgen. We kunnen echter alles duidelijk maken: de versnelde hartslag kunnen erg ongemakkelijk zijn, maar daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Maar wat zijn de redenen voor de zo vaak versnelde hartslag tijdens de zwangerschap?

Tijdens de zwangerschap produceert uw lichaam meer bloed dan normaal om uw baby van voldoende voedingsstoffen te kunnen voorzien. Het bloedvolume neemt zelfs met wel 40 procent toe en zorgt ervoor dat er meer bloed door je lichaam wordt gepompt.
Echter, hoe meer bloed, hoe meer werk uw hart nodig heeft, dus in sommige gevallen zal het reageren met een versnelde hartslag. Tijdens de zwangerschap werkt je hart op volle toeren, er moeten nu immers twee mensen verzorgd worden. Hoe groter je baby wordt, hoe meer je hart moet doen. Dit verklaart op zijn beurt waarom de hartslag tegen het einde van de zwangerschap toeneemt.

Zoals zo vaak is de hormonale verandering ook deels de oorzaak van de zwangerschapsgerelateerde hartkloppingen. De verhoogde hoeveelheid hormonen zorgt ervoor dat de bloedvaten verwijden en het bloed in de benen zakt en de bloeddruk daalt. Andere gevolgen kunnen duizeligheid en algemene problemen met de bloedsomloop zijn, die vaak merkbaar zijn bij het opstaan.

terug naar menu ↑

Verhoogde hartslag ‘s nachts

De meeste zwangere vrouwen ervaren ‘s nachts of tijdens het rusten op de bank een vervelende hartslag. Hoe komt het dat de hartslag vaker voorkomt in een rustige situatie wanneer het lichaam daadwerkelijk herstellende is van de stress van de dag en een gevorderde zwangerschap?

De reden dat het hart ‘s nachts sneller klopt, is de groeiende baarmoeder en je groeiende baby. Vooral in rugligging drukt de baarmoeder op de inwendige organen, vooral op de inferieure vena cava. De taak van de inferieure vena cava, die samen met de superieure vena cava een van de dikste aderen in het lichaam is, is om gebruikt en zuurstofarm bloed van de benen, het bekken en de buik terug naar het hart en de longen te transporteren.

Als het zware gewicht van de uitgezette baarmoeder tijdens het slapen of rusten op de inferieure vena cava drukt, wordt de belangrijke bloedtoevoer naar het hart beperkt en kunnen hartkloppingen optreden. Dit betekent dat je hart harder moet werken en de normale hartslag kan dan met 20 slagen toenemen en eindigen in korte hartkloppingen. Duizeligheid en een daling van de bloeddruk kunnen ook merkbaar worden.

terug naar menu ↑

Waardevolle tips voor acute hartkloppingen

Omdat veel zwangere vrouwen tijdelijk in paniek raken als hun hartslag plotseling en versnelt, kunnen de hartkloppingen erger worden. Dit is het moment om diep adem te halen en te proberen te ontspannen.

We hebben een aantal effectieve maatregelen voor u samengesteld om uw hartslag weer te normaliseren:

Ontspanningstechnieken: Diverse ontspanningstechnieken zoals autogene training of progressieve spierontspanning helpen je om je innerlijke rust te vinden. Bij acute hartkloppingen helpen ontspanningstechnieken ook om stress en rusteloosheid snel te verminderen.

Bij regelmatig gebruik leiden de oefeningen tot een blijvende verbetering van rusteloze toestanden en voorkomen zelfs effectief depressies en lichamelijke ziekten. Ontspanningsoefeningen zoals progressieve spierontspanning zorgen ervoor dat u zich kunt afzetten van het dagelijkse leven en helpen bij verkrampte spiergroepen en rug- en nekpijn.

In- en uitademen: Bewuste ademhalingsoefeningen zorgen voor ontspanning en innerlijke rust en helpen om je niet uitsluitend op de versnelde hartslag te concentreren. Omdat dit het racehart verergert en je ook jezelf belast.

Kleine ademhalingsoefening voor het dagelijks leven: ga comfortabel zitten of liggen en zorg voor rust, zodat u zich kunt concentreren op de oefening en niet wordt afgeleid. Bij zwangere vrouwen heeft de houding in kleermakerszit zich bijvoorbeeld bewezen, omdat deze relatief gemakkelijk kan worden ingenomen met een grote bal. U legt uw armen heel losjes op uw benen of wanneer u op uw buik ligt.

Sluit uw ogen en adem diep in door uw neus en uit door uw mond. Stel je voor dat je de spanning en stress uitademt en in ruil daarvoor kalmte en sereniteit inademt. Herhaal het proces tien tot twintig keer. En de volgende keer dat u zich gestrest voelt of niet kunt uitschakelen, doe dan deze eenvoudige ademhalingsoefening om hartkloppingen en versnelde hartslag te voorkomen.

Valsalva manoeuvre: deze truc, waarbij de hartslag weer wordt vertraagd, klinkt in eerste instantie een beetje vreemd: houd je neus vast en adem krachtig uit vanuit je gesloten mond. Dit verhoogt de druk in uw borst en de hartslag wordt weer normaal.

Let op: u mag deze oefening alleen doen als hartaandoeningen en hartaandoeningen zijn uitgesloten.

Koud water: Een groot glas koud water is een oud en beproefd huismiddeltje om de versnelde hartslag weer te vertragen. Paniekaanvallen en duizeligheid kunnen ook snel onder controle worden gebracht. Als je wilt, kun je je gezicht ook verfrissen met koud water om je hartslag te verminderen.

Magnesium: Als u vaak last heeft van een snelle en bonzende hartslag, kunt u in overleg met uw gynaecoloog magnesium slikken. Magnesium zorgt voor een evenwichtige hartfunctie, heeft een positief effect op het zenuwstelsel en is tevens essentieel voor stressregulatie.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium, zoals snijbiet, spinazie, boerenkool, avocado’s, bananen, quinoa, havervlokken, amandelen, linzen en aardappelen, voorkomen hartkloppingen tijdens de zwangerschap en kunnen zonder aarzelen worden geconsumeerd.

Rustgevende thee en ontspanning: De alfa en omega van onaangename hartkloppingen is dat je niet in de symptomen komt. Bedenk dat zwangerschap bevorderlijk is voor uw snelle hartslag en dat er geen gezondheidsrisico’s zijn voor u of uw geliefde.

Trakteer uzelf op regelmatige pauzes waarin u uw voeten omhoog legt en een ontspannend kopje thee drinkt. Thee met hop, citroenmelisse, valeriaan of zelfs passiebloem heeft een kalmerend effect en kan tijdens de zwangerschap zonder aarzelen worden gedronken. Een goed boek of je favoriete serie kan je ook afleiden van je hartkloppingen.

De juiste ligpositie: De belangrijkste preventieve maatregel om nachtelijke en slaapverwekkende hartkloppingen te voorkomen, is simpelweg zoveel mogelijk vermijden dat u tijdens het laatste trimester van de zwangerschap op uw rug ligt.

Om de zuurstoftoevoer van uw schat niet te belemmeren en de druk op de inferieure vena cava te verminderen, dient u tijdens het slapen en tijdens een welverdiende rust dus vooral aan de linkerkant van het lichaam te liggen.

Omdat de inferieure vena cava zich aan de rechterkant van het lichaam bevindt, zorgt dit voor de bloedstroom en wordt ‘s nachts effectief een racehart voorkomen. In deze slaaphouding kunnen je nieren ook beter werken, wat naast hartkloppingen ook het vasthouden van vocht voorkomt.

terug naar menu ↑

Moet u bij hartkloppingen naar uw dokter?

Hartkloppingen tijdens de zwangerschap zijn een veel voorkomende bijwerking die uiterlijk na de bevalling verdwijnt. De verhoogde hartslag is meestal niet gevaarlijk voor u en uw baby.

Als de hartkloppingen echter zeer vaak en sterk voorkomen, dient u uw huisarts of gynaecoloog te raadplegen. Hetzelfde geldt als u lijdt aan een constant kloppend hart of zelfs hartkloppingen ervaart.

Als u vóór de zwangerschap al last heeft gehad van frequente en ernstige hartkloppingen, dient u uit voorzorg een internist of cardioloog te raadplegen. Hij kan verschillende tests gebruiken om te bepalen of uw symptomen mogelijk schildklierproblemen of hartritmestoornissen zijn.

Plaats hier uw commentaar

Laat een reactie achter