Harde buik tijdens de zwangerschap: oorzaken en tips

De negen maanden van de zwangerschap worden eigenlijk gekenmerkt door prachtige momenten, lichamelijke veranderingen en ongebreidelde anticipatie: de eerste echo, het geheim van de sekse wordt onthuld en je voelt de eerste bewegingen van je baby.
Maar veel aanstaande moeders worden in deze periode niet gespaard voor verschillende zwangerschapsklachten. Een harde buik is ook een typische bijwerking en kan de zwangere vrouw van streek maken. De verharding van de buik kan tijdens de zwangerschap optreden en is meestal geen reden tot bezorgdheid.

Een harde buik tijdens de zwangerschap wordt meestal geassocieerd met fysieke overbelasting, stress, weeën, obstipatie, kleinere spiersamentrekkingen in de baarmoeder of de groei van uw ongeboren baby. Als de verharding optreedt vanaf de 36e week van de zwangerschap, kan het neerwaartse pijnen zijn waarbij je geliefde in de geboortepositie komt.

Oorzaken van een harde buik en wat u eraan kunt doen

Vooral tijdens de zwangerschap merken vrouwen elke verandering in hun lichaam, hoe klein ook. De vrouwelijke gevoeligheid betekent echter ook dat zwangere vrouwen zich vaak onnodig zorgen maken. U kent dit wellicht: uw maag wordt gespannen, wordt hard en u vraagt ​​zich nu al af of alles goed is met uw kind.
Als de verharding en het gevoel van spanning in de buik echter niet gepaard gaan met pijn, bloederige of bruinachtige afscheiding, misselijkheid en een algemene malaise, hoeft u zich geen zorgen te maken.

Maar hoe komt het dat uw buik tijdens de zwangerschap steeds weer hard kan worden? We hebben mogelijke factoren voor je op een rijtje gezet:

terug naar menu ↑

Spijsverteringsproblemen en obstipatie

De verhoogde hormoonproductie zorgt er onder andere voor dat je spieren, ligamenten, pezen en de bekkenbodemspieren verzacht en uitgerekt worden. Dit bereidt je lichaam op de best mogelijke manier voor op het geboorteproces. De verhoogde hoeveelheid progesteron, relaxine en oestrogeen leidt echter ook tot een trage en vertraagde darmactiviteit.

De constipatie van de darm leidt op zijn beurt in sommige gevallen tot onaangename constipatie, die zich kan uiten in een harde buik en onregelmatige en harde stoelgang. Er is echter een goede reden dat je darmen op een laag pitje staan: door de langzamere vertering wordt het voedsel grondiger verwerkt en wordt je schat beter voorzien van voedingsstoffen.

Wat u eraan kunt doen: er zijn een paar dingen die u kunt doen om constipatie en de bijbehorende harde maag te voorkomen. Zorg naast voldoende lichaamsbeweging zeker voor een vezelrijk dieet met volkorenproducten, gedroogd fruit, appels, yoghurt, kefir, vlas, chia en zaadjes. Geschikte sporten voor zwangere vrouwen zijn zwemmen, yoga en pilates, zwangerschapsoefeningen, maar ook wandelen en nordic walking. Bovendien neemt uw vochtbehoefte toe tijdens de zwangerschap. Daarom is het in het geval van obstipatie en een vezelrijk dieet uiterst belangrijk dat u dagelijks minstens 2,5 liter vloeistof consumeert in de vorm van plat mineraalwater, ongezoete thee of sappen.

terug naar menu ↑

Fysieke overbelasting en stress

Als u tijdens de zwangerschap te veel verwacht, kan dit zich uiten in een harde buik en onder bepaalde omstandigheden tot krampen leiden. Lichamelijke inspanning zoals te zwaar tillen, te veel sporten, maar ook huishoudelijk werk of eventueel het verzorgen van kinderen kan leiden tot verharding van de buikstreek.
Een van de redenen hiervoor is dat fysieke overbelasting de baarmoederspieren kan stimuleren en overbelasten. Dit trekt dan samen en de maag wordt hard.
Wat u eraan kunt doen: Als uw buik na lichamelijke inspanning samentrekt en hard wordt, moet u dit als een klein waarschuwingssignaal van uw lichaam oppikken en een versnelling lager schakelen. Gun uzelf regelmatig een pauze om te ontspannen door uw benen omhoog te leggen.

Een warm bad en zachte buikmassages kunnen ook voor ontspanning zorgen en de verharde buik losser maken. Om dit te doen, masseer je in cirkelvormige bewegingen gedurende 5 tot 10 minuten en met de klok mee rond je navel.

Stressvolle situaties in het dagelijks leven of op het werk kunnen ook een harde maag hebben. Progressieve spierontspanning, yoga en meditatie kunnen u helpen uw batterijen weer op te laden. U zult zien dat als u de ontspanningsoefeningen regelmatig of indien nodig beoefent, uw maag zich ook ontspant en weer zacht wordt.

terug naar menu ↑

Groei van de baarmoeder

Door de regelmatige groeispurten van je baby rekt de baarmoeder zich uit en kunnen lichte spierkrampen optreden. Zelfs als uw baby veel beweegt, trapt of trapt, kunnen de baarmoederspieren verkrampen en vervolgens samentrekken.

Wat u eraan kunt doen: Bij sterkere krampen kan uw gynaecoloog u een geschikt magnesium voorschrijven. Normaal gesproken mag dit echter niet in de laatste weken van de zwangerschap worden ingenomen om de bevalling niet te onderdrukken. Tenzij het uitdrukkelijk is voorgeschreven door de gynaecoloog, bijvoorbeeld vanwege vroegtijdige bevalling.

terug naar menu ↑

Oefening of inspanning verminderen

Inspanningssamentrekkingen: Als de harde buik optreedt vanaf de 20e week van de zwangerschap, is het goed mogelijk dat het de zogenaamde inspanningscontracties zijn. De eerste merkbare weeën doen zich meestal voor tussen de 20e en 24e week van de zwangerschap en hebben als doel je baarmoederspieren te trainen en je lichaam voor te bereiden op de bevalling.
De weeën, waarbij de baarmoeder 30 tot 60 seconden samentrekt en daarna weer ontspant, leiden vaak tot een harde buik, een gevoel van spanning en een lichte trekkracht in de buik en rug. Af en toe vindt de verharding slechts aan één kant plaats, wat u op uw buik kunt zien.

Onschadelijke weeën worden met onregelmatige en onvoorspelbare tussenpozen merkbaar en worden niet geassocieerd met pijn. Als de weeën meer dan 10 keer per dag of meer dan 3 keer per uur optreden, moet u uit voorzorg contact opnemen met uw gynaecoloog om vroegtijdige bevalling of andere complicaties uit te sluiten.

Hetzelfde geldt als de oefenpijn gepaard gaat met pijn, misselijkheid of afscheiding.

Bodempijn: Een verharde buik vanaf de 36e week van de zwangerschap duidt meestal op de voorbereiding. De weeën geven aan dat je baby zijn hoofdje dieper in het bekken laat zakken en zo de geboortepositie ingaat.
Bodempijnen zijn heel vaak merkbaar door een harde buik en een trekkracht in de buik en rug, die kan uitstralen naar de benen. Veel zwangere vrouwen vergelijken de symptomen van bevalling met typische menstruatiekrampen.

De intervallen tussen de weeën zijn erg onregelmatig en duren tussen de 30 en 40 seconden. Het is niet ongebruikelijk dat de intervallen op sommige dagen maar een paar uur zijn en soms meerdere dagen. Hoe dichter de uitgerekende datum nadert, hoe meer de intensiteit van de weeën toeneemt.

Wat u eraan kunt doen: Zowel inspanning als pijnvermindering en de daarbij behorende harde maag kunnen met warmte goed worden verlicht. Een warm bad, een warmwaterkruik of een kersenpitkussen zorgen voor een ontspannen en zachte buik en hebben een positief effect op buik- en rugpijn.

Lichamelijke en emotionele stress kunnen daarentegen de inspanning en pijnlijke pijn verergeren. Daarom is het uitermate belangrijk dat u uzelf voldoende rust en ontspanning gunnen. Zelfs korte wandelingen zorgen voor verlichting en een beter gevoel van welzijn. Denk er echter aan om kort voor de uitgerekende datum niet overmatig te werken om kracht te verzamelen voor de aanstaande bevalling.

Zachte rug-, buik- en reflexzonemassages bieden ook een aangename verlichting en helpen uw harde maag te ontspannen. Verschillende ontspanningstechnieken en kalmerende en krampstillende theeën, zoals venkel, citroenmelisse of hop, versterken het effect nog meer.

Als u niet zeker weet of uw verlagingspijnen al geboortepijn zijn, kunt u dit zien door een warm bad te nemen of warm te douchen. Als baden de samentrekkingen van de baarmoeder vergroot in plaats van ze te verlichten, kun je ervan uitgaan dat de bevalling en je lieveling niet lang op zich wachten.

terug naar menu ↑

Wanneer moet je naar een dokter

Een harde buik tijdens de zwangerschap is geen reden tot bezorgdheid en wordt onder meer veroorzaakt door fysieke veranderingen en hormonale veranderingen. Als de harde maag echter optreedt met pijn, misselijkheid, braken, koorts, problemen met de bloedsomloop en een bloederige of bruinachtige afscheiding, moet u onmiddellijk contact opnemen met uw gynaecoloog.

Hetzelfde geldt voor langdurige en permanente verharding, een ongemakkelijk gevoel van druk en sterke trekkracht in rug en buik. Deze symptomen kunnen vroegtijdige bevalling zijn en moeten worden behandeld. Als het vermoeden wordt bevestigd, zal de gynaecoloog u hoge doses magnesium voorschrijven of u voorbehoedsmiddelen geven. In sommige gevallen kan ook strikte bedrust worden voorgeschreven.

Over het algemeen moet u tijdens de zwangerschap afzien van zelfmedicatie om mogelijke bijwerkingen en risico’s voor uw baby uit te sluiten. Uw gynaecoloog en verloskundige staan ​​in alle zaken aan uw zijde met advies en actie.

Plaats hier uw commentaar

Laat een reactie achter